søndag 13. mars 2011

Varning för indexen


Jag brukar inte lägga mycket energi i att analysera indexen med cykelanalysen, men skulle i detta bloginlägg inledningsvis vilja nämna några ord om SP500. Indexet toppade nämligen ut sin dagliga cykel väldigt fort. I slutet av trejdingveckan bröt indexet ned under sin förra sving låg. Detta efter bara 11 dagar och indexet toppade redan på dag 3 i dess cykel. Cykler som toppar ut fort brukar resultera i stora nedgångar. Förra våren såg vi precis som nu en dagscykel som toppade ut väldigt fort. Detta ledde då som många gånger förr till en minikrash. 

SP500 - Klicka på bilden

Dessa varningstecken som nu cykelanalysen ger oss i indexen bör man inte negera. Indikationer på att trenden har toppat bör vara tillräckliga för att välja en lägre risk för sin aktieportfölj. Detta gäller även för er som pensionssparar. Den potentiella uppsidan är nu såpass liten, att det inte är värt risken att åka fast i björnarnas nästa steg ned, bara för att fånga ett par procentenheter till på uppsidan.
 
Sedan Ben började med QE har dock cykelanalysen varit svår att applicera på indexen. Därför trasslar jag mig inte mig in och trejdar indexen. Om man nu absolut vill trejda indexen kan man gå in med en liten lätt blankning här och nu. Om du gör det bör du dock vara medveten att du satsar dina pengar mot en flod av billiga pengar som konstant finner vägen in i aktieindexen. Det är därför bättre att satsa på att trejda ädelmetallerna.

I slutet av förra veckan fick vi äntligen vår efterlängtade rekyl i både guldet och silvret. Jag hoppas att alla mina läsare var mentalt förberedda för detta gupp på vägen upp i C-vågen och att ingen föll överbord. Som jag nämnde tidigare måste man i slutet av dagscyklerna vara beredd på en rekyl ned mot 20DMA, vilket var det vi fick i ädelmetallerna. 

Guld - Klicka på bilden


Svingen i guldet och silvret måste nu bekräftas, vilket den gör så fort guldet noteras över $1 432 och silvret över $36,20. En ving låg indikerar att köparna igen har tagit kraft över säljarna. Med den aktion vi i fredags såg i silvret har jag redan tagit ut segern i förskott. Därmed antar jag att idag måndag är dag 2 för guldet och dag 1 för silvret på den nya dagscykeln som kommer vara 20-30 dagar. 

Silver - Klicka på bilden

Förutom att börja räkna på en ny dagscykel när en sving låg bekräftas, flyttar man upp stopp loss nivåerna. Stoppern blir då för guldet $1 403 och för silvret $34,00. Den som var med ifrån början av denna veckocykel kommer då omöjligt kunna förlora pengar på den. Dagscyklerna tenderar också att bli kraftigare ju senare i veckocykeln de inträffar, så vi kan anta att steget upp i den nya dagscykeln kommer att bli större än det vi såg under den förra.

2 kommentarer:

  1. Hej Christian,
    Jag försöker förstå cykelanalysen och blev litet konfunderad då jag såg att Fredag 11 kallas Dag 2 i silver-cykeln. Borde det inte bli Dag 1 då det var då utblåsningen och återhämtningen kom?
    Vilka datum på den nu avslutade dagscykeln var 1:a resp sista?
    MVH Bosse

    SvarSlett
  2. Hej Bo,

    ja, jag skrev lite otydligt igår kväll. Idag måndag är guldet inne på dag 2 och silvret inne på dag 1. Ska tydliggöra texten lite. Det är iallafall köp i ädelmetallerna som gäller, vilket är det viktigaste :)

    SvarSlett