torsdag 10. mars 2011

Ingångsstrategi i Ädelmetallerna


Som jag spekulerade i mitt förra blogginlägg höll dollarns gamla Novemberbottnar och en sving låg skapades där. Dollarn är nu alltså i en ny dagscykel som inte har visat mycket till styrka. Allt tyder på att de gamla Novemberbottnarna snart kommer att tas ut. När det väl sker börjar de sanna fyrverkeriet i ädelmetallerna. Vi har då nämligen, som tidigare nämnt, en misslyckad årscykel på plats (se februari blog), vilket är väldigt negativt för The Amerikan Buck. 
Klicka på bilden för en förstoring


Guldet har nu några dagar med små nedgångar bakom sig. Silvret är nästan helt orört. Är detta allt vi kommer få se av rekyl i slutet av den dagliga cykeln? Mycket möjligt. Igår var dag 27 i en dagscykel som för ädelmetallerna brukar vara mellan 20-30 dagar.

Klicka på bilden för en förstoring

Såhär sent i dagscykeln vill man börja finna klara strategier hur man ska agera. Den som överhuvudtaget inte har några ädelmetallspositioner kan gå in med ett inledande köp här och nu. Vi som redan har positioner bör som tidigare nämnt först agerar med köp om ädelmetallerna når 20DMA. Som ett andra steg kan ännu mer fyllas på när väl en sving bekräftas. 

Ädelmetallerna står sig dock starka och vi kanske inte får en ordentlig rekyl. Därför måste vi även finna en alternativ ingångsstrategi för att öka våra positioner. Min alternativa ingångstrategi är följande.
Om silvret/guldet lyckas ta sig över gamla toppar så är det helt klart köpläge i ädelmetallerna. Då får de föregående candlesticksen tillsammans agera som en sving låg. När detta sker utökar jag mina positioner i ett första steg. Det andra steget tar jag när dollarn bryter ner under gamla Novemberbottnar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar