fredag 4. mars 2011

Guldets pågående rekyl



Jag tror guldet nu har börjat sin rekyl ner i dess dagliga cykel låg. En sving hög är bekräftad, vilket indikerar en topp. Om vi idag inte får en sving låg borde guldpriserna fortsätta rekylera 3-5 dagar vilket är det vanliga för en rekyl i dagscykeln.  

Igår nosade guldet vid 10DMA, vilket är en nivå, som också så oftast tidigare, har lyckats attrahera nya köpare som vill vara med i trenden. 10DMA brukar dock inte sätta stopp för en ordentlig rekyl i dagscykeln. En dagscykel brukar istället rekylera ända ner till 20DMA. 

Klicka på bilden för en förstoring

Man måste dock förstå att det inte står skrivet i stjärnorna att guldet bara behöver markera 20DMA och sedan omedelbart skapa en sving låg därefter. Guldet skulle lika gärna kunna droppa ytterligare ett steg vilket vi har sett under tidigare rekyler av dagscykeln. För mitt syfte att öka min exponering mot guldet skulle dock en touch på 20DMA vara tillräckligt att agera med köp. Detta med tanke på att guldet är så pass sent i sin dagliga cykel (idag dag 23). Då bör 20DMA, om det inte blir vändpunkten, i alla fall vara en nivå väldigt nära en kommande botten.  

Om guldet innan det når 20DMA, bekräftar en sving låg skulle det bli vår nya entré. En omedelbar sving låg (under fredagen) skulle dock kasta en stor käpp i hjulen för oss. Det skulle nämligen få mig att tveka om vi verkligen har sett lågpunkten i den dagliga cykeln eller om vi kan förvänta oss ytterligare nedgång. Låt oss hoppas att vi inte får en omedelbar sving nu under fredagen då detta skulle komplicera saker.

Dollarn har som jag misstänkte brutit ner under sitt stöd vid 76.88. Novemberbotten är dess nästa stöd och då dollarn är så sen i sin cykel tyder mycket på att detta stöd kommer att hålla. Studsen upp kommer säker i korrelation med ädelmetallernas rekyl. Därefter kommer det nog inte dröja länge innan Novemberbotten är bruten vilket är det sista steget innan dollarn hamnar i krasch mode (se min tidigare blogg)
Klicka på bilden för en förstoring

Jag vill börja förbereda er för vad som väntar. När guldet kommer in i dess sista dagliga cykel upp tror jag att vi kommer att få se en parabolisk avslutning på detta kalas. Detta i samband med att dollarn börjar sjunka, eller bättre sagt kraschar ner i sin 3-åriga botten. Denna kombination kommer att generera vinster likt ingenting någon av oss troligen tidigare har gjort.

Världen kommer förmodligen att vara i en sån fullkomlig panik att bli av med sina dollar och aktiemarknaden kommer inte att ge ett bra skydd mot denna typ av inflationsstorm. Så en hel del av dessa dollar kommer att hamna i råvarumarknaderna, och speciellt i ädla metaller. När så mycket pengar väl träffar en tunn marknad som guld, och speciellt silver, kommer det att driva gigantiska vinster.

Det kommer att bli extremt frestande att hoppa av tidigt bara för att man inte kan tro att man möjligen skulle kunna tjäna så mycket pengar så fort. Låt mig varna er nu att inte ge efter för denna frestelse. Tack vara cykelanalysen vet vi vad vi ska leta efter för att spotta en treårig cykel låg och vi vet vad vi ska leta efter på toppen av en C-våg. Tills vi ser dessa tecken så är min starkaste rekommendation till er alla att bara rida med vågen och njuta. Tro mig, det kommer att vara en av de svåraste saker du kommer att göra detta år.

Efter dollarns minikrasch kommer den självfallet att återhämta sig och jorden kommer inte gå under. Det är då man måste vara ute ur alla sina ädelmetallspositioner. Om man vill spela på andra kort, kan man då blanka indexen och gå lång dollarn. Detta är dock en annan historia som jag för tillfället kommer låta vara oskriven.

6 kommentarer:

  1. Hej Christian,
    Silvret passerade ju förra toppen idag i.st.f att skapa en sving låg som jag tyvärr trodde.
    Tror du att lågpunkten kommer i början av nästa vecka eller är den redan avverkad?
    Jag vet, dum fråga, du har ju inte heller facit, men kan inte låta bli att fråga.
    MVH Bosse

    SvarSlett
  2. Bo, ingen fråga är dum. Men jag har nu under kvällen mer tagit en titt på dollarn och guldet än silvret. Jag är fortfarnde 60% investerad och kommer först ta in resterande 40% om jag är helt säker på att en ny daglig cykel har påbörjat.

    Det är jag inte just nu, även fast silvret har brutit upp och är en ledande indikator. Om dock dollarn också orkar bryta ner under gamla Novemberbottnar skulle jag känna mig bekväm med att ta in nya positioner av ädelmetaller.

    SvarSlett
  3. Hej Christian!

    Tack för en trevlig blogg!

    Jag undrar vad du tror om botten 28 Jan. Jag är i en inlärningsfas och funderar lite på om denna botten är en 20-dagarsbotten?

    I så fall tänker jag att nästa botten skulle kunna vara den som syntes 14 Februari fast det verkar lite tidigt. Hittar inte nästa botten. Hur ska jag tänka och resonera här?

    mvh,
    Fredrik

    SvarSlett
  4. Hej Fredirk. Den pågående dagscykeln började i slutet av Januari. En vanlig dagscykel är 20-30 trejdingdagar och avslutas med en sving låg. Så det vi såg runt den 14 Februari var inte slutet av en dagscykel. Tendensen på senaste tid är att guldets dagscykler har blivit sträckta. Vi är just nu inne på dag 24 på guldets cykel. Så nästa vecka bör vi iallafall få se ädelmetallernas kortsiktiga topp. Kanske även början av en ny dagscycel.

    SvarSlett
  5. Hej Christian,
    Är det något i cykelanalysen som säger att guld och silver formar sving låg på samma dag eller väldigt nära i tid?

    MVH Bosse

    SvarSlett
  6. Bo: det vi nu har sett i guld/silver kan ses som en sving låg, men oddsen är ändå emot oss. Se mitt nya inlägg där jag förklarar mer utförligt.

    SvarSlett