mandag 28. mars 2011

Avgörande vecka


Fredagens aktion visade sig vara ganska informativ, en bekräftelse på en veckocykel låg för aktier (SP500) och en oväntad tvist från dollarns håll. Också ett misslyckat breakout försök av guld fanns på paletten.  
På olika amerikanska forumen föregår nu en ganska febril debatt om huruvida indexen kommer återvända till nya högsta eller om den senaste veckans rally kommer avta och framöver förvandlas till kraftigt lägre indexpriser. Ur cykelanalysens synvinkel lutar oddsen åt att vi nu efter en sving låg kommer se nya högsta inom en snar framtid

Klicka på bilden

Om den reträtt vi i indexen precis genomgick var en cyklisk lågpunk skulle det få många pusselbitar på plats. Nästa lågpunkt i indexcykeln bör då komma under sensommaren. Indexen är dock ingenting jag satsar pengar på men hjälper mig med analysen av ädelmetallerna. Jag har tidigare nämnt att vi i ädelmetallerna antingen har en lång dagscykel kvar som toppar i slutet av April, eller att vi har två dagscykler kvar.

Om vi har två dagscykel kvar kommer C-vågen toppa ut under försommaren.  Sommaren tenderar också att vara en svag period för ädelmetallerna, vilket skulle passa perfekt för en D-våg ner. D-vågen bottnar sedan tillsammans med indexen i Augusti. Det aggressiva säljtrycket efter en C-våg i ädelmetallerna tenderar att pågå i 4-6 veckor. 

Den gula metallen guld är nu inne på vecka 9 i sin veckocykel. Veckocykeln som innehåller den paraboliska avslutning på C-vågen samt D-vågen ner har historiskt varit 25-30 veckor.  En tidig sommartopp under vecka 23-25 följt av ett starkt säljtryck i guldet, som resulterar i en botten tillsammans med indexen under vecka 25-30 skulle vara ett skolboksexemplar av cykelanalysen.

För att alla dessa pusselbitar ska falla på plats, måste vi emellertid också se dollarns 3-åriga cykel bottna i form av en sving låg i början av sommaren. Därmed skulle jag inte oroas alltför mycket om dollarn orkar att klämma in en extra dagscykel här och nu innan avslutande dagscykeln påbörjas. En ny dagscykel skulle också skaka av de översålda läget en del. 

Om mönstret med lägre toppar dock bryts bör man ta sig en tankeställare, särskilt om man är belånad. Den som ändå oroar sig för dollarn och känner att han har ädelmetallspositioner belånade upp över öronen kan sätta upp stoppen i guldet till $1420. Om guldet tar sig ner dig har nämligen en sving hög skapats i veckodiagrammet vilket inte är så fint om C-vågen fortfarande ska vara intakt. 

Då det är terminslösen på måndag/tisdag skulle jag dock inte bry mig värst om en spik ner i ädelmetallerna inträffar i början av veckan. Om vi dock fortfarande under onsdag har guldet under $1420 och dollarn bryter upp över de förra topparna skulle jag börja tycka att korthuset står lite ostadigt. 

Om nu ädelmetallerna har två dagscykler framför sig är det rimligt att fråga huruvida detta påverkar prisbilden. Kommer ädelmetallerna om de får mer tid på sig att överträffa förväntningarna, eller är det $1650 för guld och $45 för silver som gäller. Tyvärr har jag inget svar på denna fråga då cykelanalysen inte ger oss några prismål. Vad jag dock kan lova er är att marknaden inte kommer göra det enkelt att rida med detta 3-5 månaders rally som kommer sluta med en parabolisk topp. 

Tänk er vilka känslor den förra rekylen ifrån $36,70 till $34,00 gav oss. Nu försök föreställa er hur ni skulle reagera om silvret rekylerade ifrån $43 ner till $39 innan den sista dagscykeln börjar. En sådan sving skulle lätt få vem som helst med en respektabel exponering mot ädelmetallerna att ifrågasätta sitt innehav. Än mer om det var tungt lånefinansierat. Jag vet inte än om jag kommer lyckas blunda för denna volatilitet. Kanske man kan försöka undgå den genom att förutspå rekylen ned i den nuvarande dagscykelns botten. Tiden får avgöra, men en sak som är säker är att vi måste förbereda oss för volatilitet.  

2 kommentarer:

  1. Hej Christian,
    Tack för att du tar dig tid att uppdatera bloggen trots din semester :)
    Du ska veta att dina inlägg är efterlängtade i dessa volatila tider.

    En fråga - optionslösen, vad menas och vilka optioner är det som löses in? Är det rullningen av terminer som menas eller?

    Har du någon bra sida där man kan se terminskurser för guld o silver?

    MVh och mycket tack!
    Bosse

    SvarSlett
  2. Hej Bo,

    jo jag menade terminslösen. Ber om ursäkt för missförståndet. Folk säljer sina kontrakt med lösen denna månad (Mars) och lägger sig i kontrakt längre fram i tidan. Detta i sin tur påverkar spotpriset negativt.

    Vi har en intressant vecka framför oss. Jag skulle bli förvånad om dollarindexet orkar upp över 77,50-78,00. Även om jag helst skulel vilja se mer aktion såhär i början av ädelmetallernas dagscykel, så tycker jag de orkar hålla emot dollartrycket ganska väl.

    Tror marknaden har genomskådat dollarn vilket gör att guldet har frikopplats lite mer än vanligt ifrån dollarn.

    SvarSlett