fredag 18. mars 2011

Dags för nya köp


Vi har haft en kaotisk vecka med hög volatilitet bakom oss. Jag brukar alltid skriva att man inte ska bli en svag hand. Men med den kris som drabbade världens tredje största ekonomi blev jag nästan själv en svag hand. Lyckligtvis lyckades jag komma till sans och tog tillbaks mina positioner. Tjuren gör allt för att lura oss och den var nära att få även mig so cykelanalytiker att trilla av.

Det långsiktiga är fortfarande intakt. Det spelar ingen roll vad som har sket ti Japan. Det som är intressant är hur dollarn faller platt. Det är ingen flight to safety längre. Dollarn brukar stiga när investerare tar ut pengar ifrån andra tillgångar. Denna gång märktes detta knappt, vilket är väldigt negativt för den amerikanska valutan.
Dollarn har mitt i denna världskaos till och med lyckats skapa en misslyckad daglig cykel som toppade väldigt fort. Dollarn har därmed minst 2 veckor med nedgång framför sig innan en ny bottensving kan förväntas. När Novemberbottnarna tas ut har vi även en årlig cykel som är misslyckad, vilket ger starka indikationer på att vi ska ner och bottna i den treåriga cykeln. 

Botten på den förra treåriga cykeln var vid 71, och vi bör sikta in oss på att även denna botten tas ut under  våren. Detta i sin tur är väldigt positivt för ädelmetallerna. 


Klicka på bilden


Nu vet jag vad många av er tänker. Varför rallade inte guld och silver hårt igår när dollarn formade sin misslyckade dagliga cykel? Först låt mig försäkra er om att de allra flesta marknadsaktörer har ingen aning om betydelsen av gårdagens dollar brott. För det andra har guld fortfarande en hel del negativa drivkraft som måste stoppas och sedan vändas. Den processen utspelar sig vanligtvis som en U-sväng, inte en nyårsraket.
Svaret varför raketen inte tändes behöver du inte söka längre bort än hos dina egna känslor. Hur många av er kände sig igår bekväma med att utöka sina positioner? Med dollarns nedgång hade du den signal vi letade efter. Vad hindrade dig ifrån att köpa mer? Svaret är naturligtvis rädslan för mer nedgång i ädelmetallerna. De senaste justeringarna var skrämmande. Om ytterligare en dålig nyheten kommer ut ifrån Japan, kan det mycket väl utlösa en till säljrunda. Detta gör det förståeligt att man är oroad för sina surt införtjänade slantar.

Så om nu du och jag hade svårt att trycka på raktens avfyrarknapp när vi såg att dollarn bröt ned, är det inte konstigt att resten av marknaden hade samma problem att ladda upp med mer guld och silver?
Jag skulle vilja att guldet nu lyckas bryta upp ur sin bullflagga. Den som vill fylla på med positioner kan göra det då. Svingen den 15 Mars bekräftas om guldet noteras över $1428, vilket är en alternativ nivå att fylla på. När väl svingen är bekräftad  påbörjas nog det nya rallyt. Då är det som tidigare påfyllning vid 10DMA som gäller. 

Klicka på bilden

1 kommentar:

  1. Tack Christian för din blogg och dina inlägg på börstjänaren, för mig värdefulla. Nervigt när en black swan dyker upp (Japan) Jag valde att sälja hälften med förlust och behålla hälften av mina pappers guld och silver investeringar (mitt fysiska som jag började köpa för ett år sedan rör jag inte)för någon dag sedan. Köpte lite nytt igår och fyller på om sving etableras. Hoppas på guld 1650 till slutet av maj och silver 50. Spännande tider innan D vågen ner?
    /Roger

    SvarSlett