mandag 7. mars 2011

Ingen Sving Låg


Många har skrivit till mig under helgen och undrat om vi nu har sett en sving låg i ädelmetallerna. Inte för att jag vill vara en partydödare, men oddsen är ganska låga för ett sådant scenario. Vi kan dra en trendlinje längst med den nuvarande dagscykeln. Denna brukar behövas brytas innan en botten på  dagscykeln formeras.

Klicka på bilden för en förstoring
Dollarn ligger också och lurar med en ny dagscykel precis framför oss. Jag tror att dollarn kommer att testa gamla November bottnar innan en sving låg formas och vi ser en tillfällig studs upp. Denna studs på gamla Novemberbottnar kommer nog korrelera med en botten på ädelmetallernas dagscykel. 

Det är intressant att se hur saker som brukar vara positivt för dollarn inte har någon effekt längre. Bra jobb siffror i fredags, dollarn går ned. Oroligheter i mellanöstern, dollarn går ned. När jag ser detta kan vi med största sannolikhet tro att världen inte längre ser USD som ett ”safe heaven”. 

Till sist vill jag lite mentalt förbereda er vilken berg och dalbana vi har framför oss. I höstas såg vi att silvret i Oktober rekylerade med 8% ($2) och i November rekylerade silvret 14% ($4). Sådan volatilitet är inte ovanlig i en parabolisk uppgång, frågan är bara om du mentalt kommer kunna hantera detta utan att släppa dina positioner? Jag kan nästan lova att vi minst engång får se en 10-20% rekyl i silvret innan en slutgiltig topp sätts under våren. 

Klicka på bilden för en förstoring


Folk som missade rallyt i höstas köper guld just nu. Folk som ser att dollarn bryter ner köper guld just nu. Folk som oroar sig för mellanöstern köper guld just nu. Kineser som är rädda för inflationen köper guld just nu. Folk som övergett indexen köper guld just nu. Guld och särskilt silver är i förhållande till andra marknader en väldigt tunn marknad. Mer pengar på bordet leder till högre volatilitet. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar