søndag 29. mai 2011

Dags för blankningar?


Jag har fuskat lite och redan tagit ut lite sommarlov. Det har därför varit tomt här, men det berodde också på att det inte har funnits så många intressanta case på bordet. Dollarn har förmodligen satt sin treåriga cykelbotten och rallat starkt ut ur den. Styrka har visat musklerna och är ett bra tecken på en trendvändning. Vi vill dock inte köpa i en styrka, men vid nästa sving ned i dagscykeln kommer jag ligga på köpknappen.

Dollarn börjar bli översåld nu, och vi är tidsmässigt mogna för en sving låg i dagscykeln. Vi är på dag 16 i en cykel som ska vara 18-28 dagar. Då vi inte är helt säkra på trendvändningen avvaktar vi dock på att svingen blir bekräftad innan vi köper. En sving bekräftas när det handlas över föregående dagens högsta notering.

Mycket tyder på att den botten som vi har passerat kommer bli en treårig cykelbotten. Det finns dock ingenting som garanterar detta än. Vi kan också bara ha startat en ny veckocykel som senare toppar ut och till hösten bottnar i sin treåriga cykel. Innan motsatsen bevisas kommer jag dock att anta att botten i början av maj var den treåriga cykelbotten.

Klicka för en förstoring

Mina guldpositioner stängdes alla på det ”dead cat bounce” vi fick ut ur svingen. Då jag vill vara en stark hand söker jag styrka innan jag säljer. Även om det ser nattsvart ut. Med facit i hand verkar det dock som att guldet kommer orka med att stiga och stänga högre under ytterligare en dagscykel.

Jag siktar in mig på att nya högsta kommer att tas. När vi bryter ut kommer traditionella tekniska traders lockas in. Detta skapar de volymer som stora pengar behöver för att dumpa sina positioner. Med lite flyt kommer vi få en sving låg precis under detta brott. Det skulle ge oss en perfekt blankningssetup.

Så fort priset noteras under en gällande dagssving är nämligen veckocykeln bruten. Om detta sker högt upp i trenden kan man känna sig bekväm med en blankning. Även om jag ser att $1600 kommer tas ut vill jag inte agera med köp här. Detta då vi är sena i en veckocykel samt att en D-våg lurar på andra sidan. Denna D-våg kommer ta guldet ned till $1300 nivåer och vi vill inte fastna i ett ras. Guldet får gå sin gång utan oss.

Klicka för en förstoring


Utan denna potentiella setup kommer jag hellre vilja lägga blankningskrutet på indexet. Mer om det i ett senare blogginlägg. För den som har ett tradingkonto i USD kan detta bli en bra trejd. Om man kortar indexet i USD så får man vinsterna i USD som man sedan kan växla till sig SEK med när dollarn toppar ut.

Ni som hoppas på att silver har satt en långsiktig botten bör ta er några tankeställare. Kommer silvret verkligen orka med att stå emot guldets D-våg? Jag tvivlar! Förutom detta brukar paraboliska avslutningar rekylera ända ned till dit de började. Vi måste därmed sikta in oss på att silvret kan stå i $20-$25 i augusti. Då skulle dock silvret bli ett klockrent tungt köp i en långsiktig portfölj.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar