torsdag 5. mai 2011

Är C-vågen slut?


Rekylerna vi såg i går var lite väl starka för att accepteras i en C-våg. Jag kommer inte ta bort scenariot ifrån mitt bord helt och hållet. Nyckeln till fortsättningen är vad dollarn nu gör. Om dollarn genom de kommande 3-5 dagarna fortsätter uppåt och därmed formar en sving låg i veckodiagrammet kommer jag inte hålla kvar vid tanken att dollarn ska vidare nedåt.

Klicka för en förstoring

Det kan mycket väl vara så att ädelmetallsmarknaden var tidig med att sniffa upp en dollarbotten, men jag tänker inte ta ut något med säkerhet än. Detta kan fortfarande vara en dagscykelbotten och vi kan fortfarande få en parabolisk avslutning. Fast i så fall måste vi få se handling nu på en gång.

Nästan alla trejders som lyckas är trendföljare. Trendföljare köper i panik, och säljer inte om den långsiktiga underliggande trenden är uppåt. Personligen har jag inte köpt mer under denna panik. Detta då jag har en exponering som jag känner mig bekväm med. Jag sålde av mitt silver som jag köpte runt $39, med 4-5 dollar förlust. Detta för att jag har tagit ut pengar ifrån mitt trejding konto på vägen upp och jag ville inte råka ut för margincalls.

Mina guldpositioner är dock fortfarande kvar. Vad jag gör med dem beror på rekylen ut ur dagscykelbottnen. Och ja, jag kan garantera er att den kommer. Just nu är allt på sin plats att ta en cykel låg i dagsdiagrammet. Om rekylen ut blir svag, samt att dollarn har format en sving i veckocykeln så kommer jag sälja på rekylen ut.

Vi vill alltid sälja på styrka. Om dollarn däremot gör en tvärvändning till nya lägsta, samt att rekylen ut ur cykelbottnen blir stark så kommer jag sitta kvar, samt öka på mina positioner. Att Ben kommer undan billigt med sin sedelpress låter ologiskt. Fundamentan bör ge oss ännu lägre dollar och inte en C-våg som slutade sådär svagt runt $1570.

Klicka för en förstoring


Denna starka rekyl var ett skolboksexemplar varför riskhantering är A och O i trejding. Den som kan hantera detta samt sitt eget sätt att reagera på uppgång/nedgång kommer bli en vinnare på slutet. Den som låter girigheten ta överhand blir en klar förlorare. Man ska bara bli skadeskjuten, inte ligga på marken och be om nåd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar