søndag 1. mai 2011

Avslutande vecka?


Den treåriga cykeln i dollarn börjar nu lida mot sitt slut. Enligt opinionsundersökningar är hela 82% negativa inställda mot dollarn, vilket leder till att vi snart kommer får slut på säljare. Och det precis tidsmässigt lagom för att passa in i en treåriga cykelbotten. Sammanträffande? När den förra treåriga cykeln bottnade hade vi 78% som var negativa till dollarn.

Det är alltså fler som är negativt inställda just nu än vid den förra treåriga cykelbottnen. Jag måste medge att jag hade trott att stödet runt 71 skulle ryka för länge sedan. Nu verkar det som om detta istället kommer sluta som en dubbelbotten i Maj.


Klicka för en förstoring

När väl dollarn har bottnat kommer vi förmodligen få en ny deflationsspik. Särskilt utan QE3 kommer världens skulder skapa en kraftig deflation med starkt fallande börser. Vad FED gör med QE3 tänker jag låta vara osagt, men vad jag är säker på är att vi får en D-våg ned i ädelmetallerna. Och den bör komma nu undre sommaren. D-vågor är kraftiga rekyler och vi måste vara beredda på att läsa tidningsartiklar med rubriker som ”slutet av guldbubblan” osv.

Det kan kännas frestande att blanka D-vågen i ädelmetallerna. Särskilt i silvret som svävar långt ovanför 200DMA. Jag vill dock varna den som gör detta att inte ta för stora positioner och isf inte göra det just när man ser de första tidningsartiklarna om den spruckna guldbubblan. Då har nämligen rekylen redan fått gå en bra bit på vägen.

Det är alltid mycket svårt att finna toppen på en trend. Utdelningen att finna den är bra, men man måste ha nerver och vara beredd på att bränna mycket kapital innan man kan dra i stoppen. Personligen känner jag inte för att stressa för att tjäna pengar. A-vågen är en betydligt enklare våg att trejda. Om jag går in blankar gör jag det med max 25% av den positionsstorlek som jag trejdade i C-vågens uppgång med.

Tillbaks till den nuvarande dagscykeln, där vi har tappat bort vårat räkneur, vilket är besvärligt. Detta beror på att vi är i ett s.k. ”runaway mode”. Vi får anpassa oss och göra det bästa av det, vilket kan vara att nöja sig med de målnivåer som man satte upp i början av denna veckocykel. Mina målnivåer var guld $1650 och silver $50. Som jag skrev i min förra blogg växlade jag in mina silverpositioner till guld under förra veckan. Detta för att silvret nådde mitt målområde betydligt tidigare än guldet. Denna trejd blev lyckad och jag tror fortfarande på ett liknande scenario som i 2006 (se mitt förra bloginlägg).

Dollarn bottnar eller toppar oftast runt en jobbrapport i USA. Den nästa jobbrapporten kommer nu på fredag. Kan det vara denna rapprot som sedan i slutändan visar sig sammanfalla med dollarns treåriga cykelbottnen? Vad vet jag! Men vad jag vet är att om guldet under kommande visar tendenser på en parabolisk avslutning så är jag storsäljare.

En parabolisk avslutning innebär att guldet redan under veckan som kommer bryter upp över $1600 och fortsätter i all sin styrka. Mellan $1625-$1650 säljer jag dock allt, hur starkt guldet än verkar. Att vänta på en sving hög i veckostaplarna är under ett runaway mode alldeles för riskabelt. En trailingstopp på $30 kan också läggas. Detta då vi är i ett ”runaway mode” där ingen rekyl får bli djupare än $25. Efter vinsthemtagningarna tar jag ett härligt långt sommarlov innan jag börjar oroa mig för hur vi ska finna början på A-vågen.

Till dess räknar jag med att vi får guldet runt $1300 och silvret runt $30. Men precis som med dollarns 3-åriga cykel så kanske jag blir överraskad av D-vågens styrka/svaghet. I vanliga fall ska den dock ta ut 50% av C-vågen. Innan dess bör priset också ta ut och bryta ned under 50ma i veckodiagrammet. Så innan dess behöver vi inte leta efter en sving låg i veckodiagrammet. Detta kan självfallet även ske betydligt senare än augusti, men jag skulle förvånas mycketom D-vågen är över redan innan augusti.

Till alla silverbugs så vill jag att ni drar i en kraftig stopp om metallen rekylerar ned under $43. Då har vi nämligen satt en sving hög i veckodiagrammet vilket är ett första tecken på att veckocykeln har toppat. Dessvärre brukar D-vågen vara så kraftig och komma så snabbt att vi inte hinner med alla indikationer.

Jag får många frågor om silver och dess nivåer. Kortsiktigt, under denna C-våg, tror jag silvret kommer ha otroligt svårt att hinna med att bryta upp över $50-$53, så jag skulle ta hem vinster om vi når $50 under veckan som kommer. Vad A-vågen sedan gör med silvret vill jag låta vara osagt just nu. Först vill jag se hur stark D-vågen ned blir.

1 kommentar:

  1. Hej Christian;
    Är ny med att följa dina inlägg på bloggen. Skall bli spännande att följa.
    En fråga:
    I ditt inlägg skriver du
    "När väl dollarn har bottnat kommer vi förmodligen få en ny deflationsspik. Särskilt utan QE3 kommer världens skulder skapa en kraftig deflation med starkt fallande börser."
    Skulle vara intressant om du utvecklar lite mer varför det kommer en "deflationsspik". Hur definierar du en deflationsspik?

    SvarSlett