tirsdag 3. mai 2011

Årets trejd står framför dörren.


Den pågående rekylen har gjort mig exalterad. Visst förlorar jag pengar, men vad som är viktigare för mig är att få tillbaks mitt räkneur samt att marknaden bränner köparna som kom in sist in i leken. Dessa är nu nervösa och säljer till starka händer. Det som skedde natten mellan söndag och måndag med silvret luktar lite fiffel. Marknaden dök $5 på en timme där bara Hong Kong och Australien var vakna att fånga upp säljtrycket. Vad som än låg bakom denna blankarattack så var det utlösaren till vad som kommer bli årets trejd.

Låt oss ta en titt på den förra paraboliska avslutningen som guldet satte i en dagscykel under 2009. Denna semiparaboliska avslutning var på $200, denna gången kommer den bli betydligt starkare. Varför? För det första är detta slutet av en C-våg. För det andra har guldet en kollapsande dollar som bränsle.

Klicka på bilden för en förstoring

Med en dagscykelbotten på plats kommer vi under den avslutande dagscykeln enkelt kunna se $300-$350 upp i guldet. Och att vi kommer se $50 ryka i silvret är det inget snack om heller. $60-$75 måste vi nu börja sikta in oss på. Men först vill jag se en sving låg i dagsdiagrammet.

Problemet med att vänta på en sving låg innan man köper är att om jag förmodar det hela rätt, så kommer svingen bli kraftig. Detta innebär att vi under en dag kommer se en kraftig nedgång som sedan genast tas tillbaks. När svingen blir djup kan det kännas svårt att köpa då det var så mycket billigare bara för någon timme sedan.

Därför gör man nog rätt i att köpa tungt så fort man ser en kraftig och snabb intraday nedgång idag onsdag, imorgon torsdag eller på fredag. Personligen ligger jag med köp runt $1500 - $1510.

Klicka på bilden för en förstoring

Klicka på bilden för en förstoring


Ha guldnisse som trejdleader

3 kommentarer:

  1. Hej Christian
    Vad tror du om silvret nu, det har fallit 18,4%, till 40,60 sedan toppen på 3 dagar, kan man säga att detta är lågpunkten?
    Vad säger din magkänsla?
    MVH Bosse

    SvarSlett
  2. Bo, vi börjar komma till en botten. Mina bullion kunder ringer mig och är nervösa, vilket är ett bra tecken denna gång. Så det är inget fel att börja gå in lite försiktigt om du står helt utanför just nu. Sedan kan man fylla på mer imorgon.

    Min magkänsla säger att vi bör vänta tills imorgon innan man går in tung. Särskilt när det gäller guldet, vars RSI jag vill ha ned en bit till.

    SvarSlett
  3. Kan det vara anledning att titta på guldaktier eller bör exponering ske mot guldpris?

    JK

    SvarSlett