mandag 11. april 2011

Guldnisse som tradeleader


Jag har varit i kontakt med AvaFx och de erbjuder ett system där man kan ha en person som "tradeleader". Det innebär att man öppnar ett konto hos AvaFx och sedan skriver på papper hos dem att en person (tradeleader) har rätten att öppna och stänga positioner i ens konto. Man blir då en "tradefollower".

Du distribuerar fortfarande ditt konto till fullo och kan även stänga positioner som din tradeleader har öppnat. Om det finns ett intresse ifrån ert håll kan jag tänka mig vara en sk "tradeleader". Jag skulle då handla efter cykelanalysen och krutet läggs i ädelmetallernas vågor. Vissa mindre trades i dollarn, oljan samt SP500 kommer även att tas med cykelanalysen som grund. De flesta positioner löper över flera veckor innan de stängs.

En full C-våg i ädelmetallerna består utav två veckocykler, medan en A-våg utav en enda. Den första veckocykeln i C-vågen samt A-vågen bör med min riskexponering generera ungefär 1 000%. Andra delen av en C-våg genererar ungefär det dubbla 2 000 – 2 500%. Denna riskexponering innebär dock att man initialt har en 20-30% risk att förlora allt kapital. Man kan även halvera risken men får då också ungefär hälften så stora vinster. Efter en A-våg kommer en långråkig B-våg som under ca 1,5 år inte kommer generera mycket pengar.

Om ditt konto säg är 50% så stort som mitt så blir alla positioner som öppnas hos dig hälften så stora som i mitt konto. När ni vill ta ut pengar ifrån erat konto måste ni dock meddela det till mig så att procentsatsen mellan ert och mitt konto ändras. Annars kommer ni brottas med för stora positioner i era konton.

Beroende på vilken risk man väljer kan man få bra hävstång med cykelanalysen. I början av denna C-våg valde jag en 20-30% risk att förlora allt insatt kapital. Detta har sedan januari 2011 fått mitt konto att gå upp med 860% och i slutet av denna C-våg beräknas det vara uppe i 2 000 - 2 500%. Under hösten som var första steget upp i C-vågen genererades ca 1 000%. Cykelanalysen har redan innan dess under 3 år givit bra resultat i mitt personliga konto.

Avas plattform erbjuds i EUR eller USD. Min tanke var att passa på att öppna ett USD konto medan vi bottnar i dollarns treåriga cykel. Under maj månad kommer vi alltså kunna få en hel del USD för våra SEK. Därefter kommer det dröja länge innan vi ser nya bottnar i USD vilket under försommaren gör den till en bra basvaluta för trejding. Om man inte vill ha någon valutarisk alls kan man alltid hedga sig.

Självfallet kommer jag fortfarande skriva på börstjänaren och min blogg så att ni kan följa mina trades. Om man dock vet att man inte har nerver att köpa under rekyler är det nog bra mycket mer lönsamt att låta en tradeleader trycka på knapparna. Samma sak gäller för den som inte har tid att vara uppkopplad och följa marknaden konstant. Till dags dato har jag sedan slutet av januari haft en värdeökning på 940% av mitt initiala tradingkapital.

Då det krävs en del administration med att koppla samman konton kommer jag sätta en nedre gräns på $5 000. Man måste alltså sätta in minst $5 000 dollar hos AvaFx och beroende på risk vara införstådd att minst hälften av pengarna kan försvinna om jag påbörjar en veckocykel fel. Detta skedde t.ex. för mig i veckorna runt årsskiftet. Orsaken till detta är att 20-30% av svingarna i veckocykeln är falska.

Under trendens gång tar man dock nya positioner och det är först i andra delen av veckocykeln de riktigt stora vinsterna görs. Många trejders tenderar då att ta hem vinster, vilket man inte bör göra. Detta då man initialt satsade på att vara med i en hel veckocykel och tog den 20-30% risken att förlora allt sitt kapital. Om man har varit med ifrån början är man nämligen i slutet av en veckocykel alltid en vinnare. Detta beror på att man flyttar upp stopparna konstant. Ni kan läsa mer om cykelanalysen samt vågteorin i BT-skolan under följande länk http://www.borstjanaren.se/article/listArticle/t_id/21

För att administrera detta hade jag tänkt ta ut en avgift på 15% av vinsterna som genereras i ditt konto. Standarden för administrerade konton är 30% och alltså betydligt högre. Om ni är intresserade att bli en tradefollower så hör av er till christian@goldsource.no.

Jag håller just nu också på att ta reda på vilken CFD-mäklare eller terminsmäklare som kan ge oss bäst villkor. Terminskontrakt ger alltid lägst administreringsavgift, men vi vill också ha ett system som fungerar väl. Vi siktar på att vara igång under slutet av maj. Anmäl gärna så att jag kan få en känsla för vilket intresse det finns, vilket i sin tur underlättar mina förhandlingar mot de olika mäklarna.

1 kommentar:

  1. Kan AvaFX kapsla in depån i en kapitalförsäkring såsom man kan handla MiniFutures i en kapitalförsäkring i Avanza?

    SvarSlett