søndag 24. april 2011

Slutet av C-vågen


Nu när vi tar steget in i slutet av C-vågen kan ingen förneka att den har inträffat. För att mjölka den ordentligt måste vi dock navigera den rätt. Silver har varit ledande under en längre tid och mycket tyder på att dess topp också kommer innan guldet. Den vita metallen är också en betydlig smalare marknad vilket gör den mer volatil. Vi vill dra nytta av vår kunskap av dessa två egenskaper som ädelmetallerna innehar.

De flesta av oss har varit viktade mot silver, men nu kan det vara en ide att vikta om mot den gula metallen. Låt oss se vad som skedde i 2006. Silvret rekylerade då 17% på en enda dag. Detta är något vi vill undgå. Dock vill vi inte heller plocka hem vinsterna och stå totalt vid sidan av ifall ädelmetallerna rusar vidare. Vi kan i diagrammen nedan se att medan silvret efter sitt stora fall bara testade gamla toppar, tog sig guldet till betydligt högre nivåer under maj 2006. Då silvret har varit ledande i uppgången även nu tror jag att vi kommer se ett liknande scenario nu.

Klicka på bilden

Därför kommer jag under nästa vecka sälja av 50% av mina CFD silverpositioner och lägga pengarna i guld. För var 20ozt silver som jag säljer köper jag 1ozt guld. Om vi sedan framöver får en stark rekyl i silver ligger jag i vassen och köper tillbaks mina silverpositioner. Om jag verkligen hoppar fram och hugger till beror dock lite på omständigheterna, men jag kommer låta er på bloggen vara uppdaterade.

Ni kanske undrar vad jag gör med de resterande 50%? Dessa kommer jag växla till guld när silvret når $50. När jag i början av Februari gick in i mina silverpositioner hade jag $50 som mål och den fina uppgången vi har haft är jag nöjd med. Med det sagt skulle jag dock inte bli förvånad om silvret fortsäter upp emot $55-$60. Särskilt med det momentum metallen nu har i ryggen.

I detta läge är dock girighet, en av de sju dödsynderna, livsfarlig för trejdingkontot. Förutom blankare som bränner sig (se mitt förra blogginlägg) är det just extrem girighet som driver slufasen av en C-våg. I vanliga fall brukar cykelanalysen ge oss lite mer exakta utgångsstrategier, men som det är just nu är silvret i ett så kallat runaway mode.

Det råder också extrem optimism i silvermarknaden just nu, där 90% av marknaden tror på vidare uppgång (sentiment.com). Det finns alltså inte många förstagångsköpare kvar. Å andra sidan har David Morgan, en person som enligt mig nog är den som har bäst koll på fundamentan i silvermarknaden, just i sitt nyhetsbrev visat att silverlagren är extremt små. Det finns idag endast 35 000 000 ozt fysiskt silver till salu på COMEX. En miljardär skulle alltså för 1,4 miljarder USD kunna köpa upp allt tillgängligt silver på COMEX. Han spekulerar därför i samma nyhetsbrev om en möjlig kollaps av COMEX.

Lyckligtvis finns det tricks att hantera ett runaway mode, men en smal, volatil marknad som silvret är betydligt svårare att hantera än guldet. Detta är den andra anledningen till varför jag nu växlar om till guld. Vi har $1650 som mål i guld och detta inom 4-5 veckor, så det finns fortfarande en hel del att hämta i den gula metallen.

Den förra rekylen i guldet var $35. Om guldet ska vara kvar i sitt runaway mode får det inte rekylera mer än $35 i de kommande rekylerna. Den som vill spela med säkra kort kan alltså sätta en trailing stopp i guldet. Dock bör vi inte låta en trailing stopp vara aktiv under nästa vecka. Om en större rekyl påbörjas under början av nästa vecka kommer det nämligen bara vara en rekyl ned till en botten av dagscykeln.

Om man vill fylla på kan man göra det när vi har fått en rekyl på ca $20-$25. Då ett runaway mode både är volatilt och relativt svårhanterligt så vill jag inte rekommendera tunga köp. Vi köper alltid tungt i början av en veckocykel, precis när rädslan avtar, inte i slutet av den när marknaden är som girigast.

Klicka på bilden för en förstoring


Ha guldnisse som tradeleader http://guldnisse.blogspot.com/2011/04/guldnisse-som-tradeleader.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar