lørdag 9. april 2011

Inför den sista dagscykeln


Det händer så mycket i ädelmetallsmarknaden just nu att jag skulle kunna skriva en lång avhandling om det. Ingen kan längre förneka att både silvret och guldet är i en stark upptrend. Bara den fart marknaden har just nu är starkt nog för att lyfta oss ytterligare några punkter  innan den nuvarande dagscykeln förmodligen ebbar ut. Ett sådant momentum vi nu har tar nämligen, precis som en rusande ånglok, tid att sakta ned.

Sedan tidigare hade jag i denna dagscykel silver $43 samt guld $1525 som mål. Dessa nivåer är fortfarande aktuella och silver kanske till och med orkar med något mer. Den nuvarande dagscykeln började dock väldigt svagt med en konsolidering, men tjuren har nu visat sin rätta sida. Det är aldrig rätt att rida en trend. Tjuren gör allt för att skaka av nervösa händer som sedan måste köpa tillbaks dyrare.

I början av cykeln tvekade många och sålde sina positioner i rädsla för en kommande nedgång. Dessa trejders står nu vid sidan av och många av dem kommer ha svårt att hålla fingrarna borta ifrån köpknappen, nu när marknaden skjuter iväg. De känner sig dumma att de sålde med vill gärna vara med i trenden. Detta då de vet att det råder sekulär bullmarknad, men dessvärre är de alldeles för nervösa i att hantera den korrekt.
Tjuren kommer sedan skaka av dessa händer igen under den kommande svingen. I återhämtningen efter IT bubblans kollaps var jag en sådan hand. Även fast jag hade den sekulära trenden med mig, försökte jag vara daytrejder och handla på ”känsla” vilket resulterade i ett nollsummespel. 

 Silver stängde veckan upp  7,6% och guldet upp 3,6%. Jag tenderar att börja bli imponerad men är långt ifrån förvånad av kraften, vilket är ett tillstånd en C-våg bör ge trejders som följer den. Denna starka förvåning som en C-våg ger marknaden, tenderar att få den att tro att priserna exponentiellt kan växa för alltid. Vilket självfallet är ohållbart och till sist kommer vi tillbaks till ett medelvärde.

 Trejding handlar minst 50% om känslor och desto bättre man känner till marknadspsykologin och hur man själv reagerar i den, desto bättre trejder blir man. Dessvärre kan ingen C-våg hur stark den underliggande fundamentan än är vara för alltid. Så även nu vilket kommer resultera i en D-våg.

D-vågen kommer dock bli en överreaktion vilket i sin tur skapa en intensiv snapback i from av en A-vågen. Först när vi har kommit in i B-vågen tenderar marknaden att lugna ner sig och handla runt medelvärdet. Detta är en väldig tråkigt och långvarig tid för oss cykelanalytiker. En typisk B-våg varar i 1,5 år där inte så mycket värdier kan skapas.

Vi  får under den kommande D-vågen inte glömma bort den starka fundamentan som driver den långsiktiga ädelmetallstjuren. Det kan dessvärre vara enkelt att glömma dem när priserna rasar, och därför kan det vara bra att skriva ner dem nu medan du är starkt övertygad om dem. Då kan det bli enklare för än att i ett senare läge komma till vett och köpa på den stora D-vågsrekylen.

Inför denna D-våg kommer jag personligen även sälja mina silverpositioner hos goldmoney.com, men behåller alla mina fysiska ädelmetaller som jag personligen uppbevarar. Att sälja mina silverpositioner gör jag endast under en D-våg. Jag ligger dock i vassen, väl medveten om den starka fundamentan som driver denna marknaden. Där är jag snabb med att köpa tillbaks silver hos goldmoney.com redan innan en sving har bekräftats.

Silvrets uppgång under fredagen var signifikant och blankarna kommer under nästa vecka få brottas med ”margin calls”. De måste då stänga sina positioner eller skjuta till med mer pengar till sina konton. Detta skulle kunna utveckla sig till en så kallad blankar panik de kommande3-4 veckorna och skulle mycket väl kunna bli det som driver upp makrnaden i det sista steget av C-vågen. Ni märker nu säkert att jag hoppas över en sving låg i dagscykeln, mer om det nedan.

Blankarpaniken uppstår då snabba uppgångar dränerar blankarnas konton och de har inget mer kapital att skjuta till för att uppbevara sin tro på lägra silverpriser. De måste då i slutändan stänga sina positioner. Detta i sin tur skapar ännu mer efterfrågan på silver med ännu mer stigande priser, vilket i sin tur bränner ännu fler blankare. Det blir som en ond cirkel för blankarna med en eskalerande prisstegring.

Terminsmarkanden har redan p.g.a. den ökade volatiliteten i den vita metallen infört att trejders måste ha större marginaler innan de får ta positioner. Jag är långt ifrån säker att det är tillräckligt och skulle kunna tro att terminsmarknaden kommer kunna införa vidare åtgärder för att undvika panik bland blankarna.

Låt oss nu kasta oss på cykelanalysen och vi börjar med dollarn. I fredags skapades ytterligare en misslyckad dagscykel. Detta då vi bröt ned under den förra svingen. Desto fortare det sker i en cykel desto mer negativt är det för den rådande trenden. Denna gång skedde det på dag 13 i en dagscykel som brukar vara i 18-28 dagar.

Klicka på bilden 

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så skapade dollarn en sving i veckocykeln, vilket potentiellt skulle kunna skapa en ny veckocykel. Många sving trejders spekulerade nog på att detta var en långsiktig botten och deras köpkraft höll under 13 dagar den nuvarande dagscykeln ovanför sin sving låg nivå. Utan svingen i veckocykeln hade dagscykeln förmodligen brutit ned snabbare.

Klicka på bilden

Som jag under våren så många gånger har nämnt så är dock dollarn en död katt fram tills mitten av Maj. Först då beräknas den botten i dess treåriga cykel vilket också sammanfaller med slutet av QE2. Jag skulle förvånas om denna botten blir ovanför den förra treåriga bottnen vid 71. Denna botten kan vara en bra punkt att köpa långsiktiga reala dollarinvesteringar. Er skribent kommer personligen ta tillfället i akt och köpa fastigheter och åkermark i Latinamerika.

Klicka på bilden

Den nya veckocykeln som jag spekulerade om i dollarn blir dock nu inte av. Det var denna tänkta veckocykel som jag trodde skulle driva guldet ned i sin dagscykel. Med den negerade dollarsvingen är detta scenario dock inte på bordet längre. Om det som ovan nämnt också uppstår en blankar panik kan vi få en så kallad runaway mode i guldet/silvrets dagscykel. Vad som då sker är att priserna skenar iväg utan några hållpunkter med svingar i dagscykeln.

Detta är ett scenario vi cykelanalytiker inte gillar. Även om det är kul med uppgångar när man är tungt placerat tappar vi då vårt värdefulla räkneur. Och detta räkneur är oerhört värdefullt för att finna ut vart vi får toppen innan D-vågen tar kraft. I ett runaway mode blir det istället ett gissande på topp, vilket inte är vad vi cykelanalytiker vill ha.

En potentiell runaway mode är också ett av de starkaste argumenten att INTE försöka trada runt dagscykelns botten nu i slutet av denna C-våg. Jag lovar er, ni kommer slita håret av er om ni i veckan säljer och vi sedan får en galopperade avslutning utan en ny sving låg. Att rätta till sitt misstag kommer också vara oerhört svårt då D-vågen närsomhelst kan slå till. Låt oss därför undgå att försätta oss i denna situation. Låt oss också förmoda att vi inte får någon runaway mode.

Dagscykeln i guldet är nu inne på dag 18 och brukar vara 20-30 dagar. Vi bör alltså nu, precis som förra gången, mentalt förbereda oss på en kommande nedgång. Denna nedgång kommer säkert få många att tro att det nu är slut på racet, men vi bör trotts den ökade volatiliteten precis som tidigare agera med köp runt 20DMA. Den som är lite modigare kan redan fånga upp guldet och silvret vid 10DMA. Den som vill vara mer säker på sina kort väntar på att en sving bekräftas. Detta blir då sista gången vi fyller på med positioner i denna C-våg. 

Klicka på bilden

För er som är väldigt belånade kan man kanske fundera på att dra ned på sina positioner. Särskilt om man vet att man har svårt med rekyler. Jag vill inte att mina läsare blir en svag hand p.g.a. en för stor position. Silvret kommer under denna rekyl enkelt kunna rekylera $3-$6, så era positioner och era nerver måste klara av detta. 

Er skribent åker till Peru nu och är åter i Norge först dagen efter påskmåndagen. Han kommer dock fortfarande dagligen ta en titt på diagrammen och om något omvälvande sker kommer han garanterat skriva om det på börstjänarens forum. Om ni inte ser röken av mig så måste ni anta att det bara är att följa planen. Att få svar på mail kommer nog vara ännu svårare och det mesta kommer nog ligga obesvarat i inboksen tills efter påsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar