søndag 27. februar 2011


Under veckan har dollarn testat gamla bottnar vid 76,88. Världsvalutan har fortfarande 4-14 dagar kvar innan dess dagscykel ska bottna. Därmed tyder mycket på att dollarn under dess nuvarande dagscykel, inte kommer orka vara kvar ovanför stödet (76,88). Jag håller ögonen öppna för ett brott ner måndag senast tisdag vilket signalerar en bruten dagscykel (se förklaring i mitt förra inlägg).

Ädelmetallernas små rekyler har i veckan skakat av deras överköpta lägen. Detta tillsammans med dollarns planerade brott tidigt nästa vecka borde vara tillräckligt att få guldet upp genom dess motstånd runt $1420-$1430. Silvret som redan är befriad ifrån övre motstånd kan säkert överraska med ytterligare en riktigt fin uppgång innan dess dagscykel tar slut. Dollarns nedgång borde även få oljan at etablera sig över $100.

Personligen ligger jag just nu 50% investerad i ädelmetallerna, samt blankad i USD. Jag brukar aldrig gå in med 100% när jag ser de första tecknen på en ny veckocykel. Detta då jag först vill få veckocykeln bekräftad innan jag riskerar mer kapital. Efter de senaste veckornas starka uppgång i både silvret och guldet är det dock inge tvivel på att deras veckocykler är fullt igång och därmed söker jag nya bra lägen att utöka mina positioner. 


För er som vill komma in i nya positioner är ett tips att, förutom dagscyklerna även studera 10DMA i silvret och guldet. När ädelmetallernas veckocykeler väl är bekräftade, vilket den nu är, brukar både guldet och silvret i flera omgångar, upp längst med trenden, besöka 10DMA. Detta medelvärde är därför en bra riktlinje att öka sina ädelmetallspositioner vid. 


Personligen hade jag i veckan hoppats på ett återtest av silvrets utbrottsnivå där jag låg och häckade med stora köp. Dessvärre fick ja ginte tag på något blligt silver. Nu när dollarn nästa vecka bryter sitt stöd vid 76,88, tyder allt att torsdagens rekyl i silvret var allt av ett test vi fick av silvrets gamla utbrottsnivå. 

Min portfölj är just nu 50% investerad, men jag kommer söndag kväll utöka min portfölj med 5% guld/5%silver. 

Portfölj just nu (50%)
Guld 16,6%
Silver 16,6%
Kort dollar 16,6%

3 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blogg. Tror du guldet når 1650 i denna våg fram till maj? Man kan undra vart silvret hamnar under denna våg 50? Sedan tar D vågen guldet till 1395 igen? Innan nästa A?

    /Roger

    SvarSlett
  2. Roger: väldig bra sammanfattning. Silvret $43-$50, sedan en rekyl ner mot dagens nivåer innan A vågen börjar. Kan lova dig att det kommer kännas svårt att sälja när silvret rallar. Det kommer dock bli ännu svårare att trycka på köpknappen när silvret har raderat ut 50% av uppgång som började runt $18.

    SvarSlett
  3. Problemet som jag ser det är den backwardation som finns i silvret. Det finns en stor oro att silver inte skall finnas tillgängligt till den efterfrågan som finns + ett stort mått av bristande förtroende till dollarn som safe haven. Skall bli en mycket intressant vår. Lycka till Christian.

    Roger / roluswe

    SvarSlett